11 september 2007

11 september 1997


Idag är det 10 år sen exakt som det brann i detta vackra hus. Huset dit min pappa flyttade för många många år sen. För 10 år sen, då var jag 13 år. Klockan var 03.30 morgonen den 11 september (detta olycksdrabbade datum!) och vi vaknade av att det luktade rök i trapphuset. Om jag inte minns fel var det en av hundarna i huset som varnade först av alla. Jag låg tryggt och sov i min säng när Maja stormade in i mitt rum och skrek att det brann... Jag fick på mej ett par byxor och nån stor tröja och sprang ut till dom andra i huset.
Jag och Hanni sprang ut och ställde oss i slänten. Vi vågade inte sitta inne i huset, det kunde ju slå stora lågor när som helst. När man tittade upp på huset såg man lite rök som sipprade ut under taket.
Polisen var först på plats och ett tag senare, som kändes som en evighet, kom även brandkåren. Jag tror att det var runt 50 brandmän som bekämpade eldsvådan. Vid 08.30 på morgonen slog det lågor från ena sidan av huset. Brandmännen gjorde ett underbart arbete och lyckades rädda det mesta av huset, förutom en lägenhet som blev helt utbränd och två rum i min pappas lägenhet. Resten var vatten och rökskadat.

Sen tog det ett år att renovera huset. Men sen blev det hur fint som helst! Det där huset är väldigt speciellt.. eller hur man nu ska säga. Det bara är speciellt, jag gillar det.

Tänk att det har gått 10 år sen den hände...


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag visste inte det där. Läskigt att vara med om! Hoppas huset är snällt idag...

Anonym sa...

Men oj, bor du far sådär vackert??? Guuuuud så underbart!
Och vilken tur att ni lagade, hähä.

PUSS!