11 januari 2009

Berlin - Dag 3

Gårdagens dag i Berlin var nog den bästa hittills! Igår mötte jag David som flyttade hit i oktober för att plugga tyska. 
Först gick vi hem till honom. Han hyrde ett rum av en tysk tjej. Lägenheten kändes som vilken etta som helst på söder faktiskt, fräsch å fin. 
Sen började vi vår långa vandring (den blev väldigt lång). Vi gick först ner till Berlinmuren, den längsta biten som har sparats. Vi gick längst den en bit, fotade lite och kände på muren. Det måste man ju... 

Sen knatade vi över till den västra delen av Berlin. Där möttes vi av några coola husmålningar (klotter?). Sen började vi bli hungriga så vi började leta matställen. Vi skulle prompt äta gulaschsoppa, vilket vi märkte, konstigt nog, inte var det lättaste att få tag på! När vi gått ett tag blev David väldigt ölsugen. Så vi knatade in i en liten tobaksbutik och köpte två kalla öl å ett paket cigg. Sen gick vi där på gatan kl 14 med varsin Berlin Pilsner och en cigg i handen. Det kändes alldeles förbjudet att dricka på gatan mitt på dagen, men så gjorde man tydligen här, så vi körde på!

När ölen var uppdrucken hittade vi till slut ett ställe som hade gulaschsoppa! Det var ett ekologiskt ställe som hade en inredning som på ett ålderdomshem, så vi var lite skeptiska. Men vi fick strunta i det eftersom vi äntligen hittat våran soppa. Som tur var var soppan jättegod och vi blev jättenöjda!

Sen knatade vi vidare längst en gata vid namn Friedrichstr. tror jag. Man kan jämföra den lite med Drottningsgatan. Vi hamnade mitt i ett demostrationståg. Gaza. Massa poliser å folk som skrev "stoppa kriget". Sen vare inte mer med det så vi gick vidare. Jag hittade en cool affär där jag köpte en fleecetröja, jättemysig och snygg! 

Sen gick å gick vi ännu mer till Hackerscheermarkt, inte säker på stavningen... Men det kändes lite som Söder med butikerna och gatorna kan man säga. Mysigt ställe helt enkelt!
Sen kom jag på att jag glömt köpa den enda souvenir jag tänkt köpa, nämligen en bit av Berlinmuren. Så vi kila in på närmsta souvenirbutik och där hittade jag det direkt, perfekt!

Sen var vi så trötta så vi skiljdes åt och jag åkte hem till Gustaf på hotellet. Han skulle iväg på en kvällsträff, jag stannade kvar i sängen och läste min bok om labradoren. Sen gick vi och åt på en thai-vietnamesisk restaurang. Sen kröp vi ner i sängen...

Jag fick se väldigt mkt av Berlin igår iaf! Och David berättade mkt för mej, han var väl påläst :) Mkt mer än om jag hade gått runt själv. För då vågar jag mej inte så långt bort...
Idag skiner solen så jag ska ta en liten promenad snart, ska bara samla lite kraft... :)

Inga kommentarer: