24 juni 2009

Italy

En kort (den blev visst lång...) summering av resan till Italien:

Gick upp vid halv fyra-tiden på onsdag morgon och åkte till Skavsta och checkade in. Käkade frukost i väntan på att planet skulle gå.
Landade i Rom på förmiddagen, hämta ut hyrbil, GPSen ruttade oss lite galet när vi skulle till hotellet, men vi kom fram till slut, fick en liten extra siteseeing bara :)
Åkte in med bilen till City, trafiken är helt galen, en fil är helt plötsligt 6 filer, så länge man får plats är det bara att klämma sig in! Strutta runt i den otroliga hettan, försökte gå så mkt i skuggan som möjligt! Åt lunch på "Bar Amore", hett ställe.. njae, inte direkt. Tog en carbonara, men den va inte riktigt okej, men den mättade magen iaf!

Torsdag turistade och shoppade vi i Rom. Lika varmt denna dag. Men trevligt och mysigt ändå! Käka lite pizza å glass å fikade. Shoppade ett par skor och en tröja. Weee!

Fredag bar det av till Perugia där vi träffade typ hela Gustafs släkt, många namn att hålla reda på, men jag tror jag fick ganska bra koll till slut =)
Där panikshoppade jag en bikini, för det skulle vara pool där vi skulle bo senare. (Men sen visade det sej att regna när vi va där, grr. Men nu har jag iaf en ny bikini!)
På kvällen åkte vi upp i bergen till en vän till Anna och blev bjudna på jättegod middag och gott vin. Där bodde två gudomliga små tjejer som talade med brittisk accent. "You look lovely!" fick jag höra av dom flera gånger, så gulliga! Å dom hade övertaget med engelskan kan jag säga ;) Men bra att få öva lite!

Lördag, den stora dagen! Anna & Marco gifter sej! Klockan fem började det i kyrkan. Börjar med att en ring har tappats bort av de små brudtärnorna, men hittas som tur ganska snart (nära en brunn!). Vigseln som började lite spänt var nu full av skratt :)
Gustaf ledde fram Anna till altaret, vackert!
Sen talade prästen i två timmar (ja, på italienska) så jag fattade ingenting, va rätt så långtråkigt...

Sen åkte vi till en stor herrgård mitt ute på landet, där var själva festen. Först drink och tilltugg, sen tre-rätters middag. Satt vid samma bord som Gustafs mamma, Marcos föräldrar och Marcos farmor och Gustaf. Ingen kunde engelska, så Gustaf fick vara översättare när man hade nåt att säga. Marcos farmor var en pratglad tant som bl a berättade att hon aldrig åt sötsaker. BARA när hon var ute och reste och då var det endast citronsorbet. Hon ville absolut inte bli tjock! Haha skönt gumma :)

Sen var det uppträdande med Marcos band, en ihopklippt film från när Anna och syskonen var små, jättefint! Och sen skål i champagne å tårtskärande. Sen var festen över och vi åkte tillbaka upp i bergen längs de slingriga vägarna!

Jag fick många komplimanger av italienarna, Bella, Belissimo, Complimente! Osv, hur man nu stavar vet jag inte... Men dom var väldigt noga med att säga grattis till Gustaf som har en så fin och söt tjej. Så nu e självförtroendet på topp!!

Söndag åkte vi tillbaka till Rom i världens oväder. Blixtar å dunder, spöregn.. hua! På vissa vägar hade det blivit stora sjöar! Sen på nyheterna hörde vi att det hade drunknat 7 människor i ovädret, otäckt!

Måndag åkte vi hem igen! Det var inte en avkopplande semester detta, vi gjorde saker hela tiden, så det tog musten ur mig! Så nu vill jag ha RIKTIG semester, så man kan få ta det lite lugnt... Men det är ett par veckor kvar.. Den som väntar på nåt gott...? =)

Regnkaoset i Rom

Bröllopsparet skär tårtan

Marcos Farmor och Gustaf

Brudparet med alla små brudtärnor

Huset vi bodde i högst upp på en bergstopp med världens utsikt!

Jag & Gustaf i solnedgången :)

Fontana di Trevi - Turistgrej ;)

Tunnelbanan...

Puss på födelsedagen! 17 juni!

Mera turistgrejjer - Colloseum, galet varmt ställe! och ganska tråkigt...

1 kommentar:

Åsa sa...

Låter som du har haft en händelserik men rolig semester ändå?
Hoppas allt e bra annars! kram