21 december 2010

Jag ville rädda ugglan

Lokalen jag sitter och arbetar i har jättestora höga fönster. När solen ligger på ett visst sett så är fönstrerna som en enda stor spegel. Det gör att alla fåglar tror att det bara är att flyga rakt på, men då flyger dom istället rakt in i fönstret ...

Det händer nån gång per år att en stackars fågel flyger in här. Förra sommaren flög en duva rakt in och snurrade iväg. Han flög rakt in i lokalen breve som hade ett öppet fönster. Dom lyckades få ut honom till slut, sen snurrade han omrking som en full stackare... Vet dock inte var han slutade... Hoppas han klarade sej bra!

Igår var det dags igen, men denna gång en stackars uggla! Han flög rakt in och landade sen direkt på taket under. Jag ville så gärna rädda den stackars ugglan. Ringde till viltjouren som sa att de kunde komma och hämta ugglan om vi kunde få ner den från taket.. Jag sprang runt och letade efter en hög stege, men fann ingen...
Så jag fick lämna ugglan till sitt öde.. Han låg där och rörde lite på huvudet då och då.. Ringde tillbaka till viltjouren och sa att jag tyvärr inte kunda komma åt ugglan. Hon sa att vi fick hoppas på att den bara fått en liten hjärnskakning för att sedan kunna flyga vidare på egen hand..

Inget hände, han låg där i flera timmar. Sen var jag tvungen att gå hem..
Men nu idag, var ugglan borta när jag kom till jobbet imorse! Inga spår tydde på att den blivit uppäten eller skadad. Det vara bara ett litet hål i snön. Så förhoppningsvis har den flugit iväg på egen hand och mår bra någonstans!

Det tror iaf jag!

Inga kommentarer: